Yosemite & Sequoia National Parks

12 juni 2015 - Wofford Heights, California, Verenigde Staten

We reden als eerst naar het Yosemite National Park (voortaan afk: NP). Lang reden we op een weg omringt door alleen maar de wonderschone natuur. Uit het niets zagen we een oude saloon, station en een kapperszaak opdoemen. In de wijde omgeving was er niets anders, dan alleen een weg en een ongebruikte spoorlijn. We dachten dat het er verlaten was, dus schrok ik (Anneloes) toen de deur van de saloon open ging en de mannen, die Mel en Barry heten, ons uitnodigden binnen te komen kijken. Mel woont er sinds 1970 alleen. Barry is een vriend van hem die er op bezoek is. Mel wist helaas niet veel over de geschiedenis van zijn saloon te vertellen. Het was een korte maar een bijzonder ontmoeting.

Aangekomen op de campground Indian Flat in El Portal dat aan de prachtige rivier Merced grenst, helpt de eigenaar, een grote stevige man met een rood vlezig gezicht, ons aan een plek. Hij vertelde ons dat hij weet hoe hij op de zwarte beren kan jagen, ze te vinden door hun ontlasting en de afdrukken in de grond. Op de campground komen ze niet, beloofde hij ons. Wij weten wel waarom de beren uit zijn buurt blijven...

Meteen was het er warm, 36 graden, dus wat waren wij blij met ons beschutte plek en genoten wij van een zwoele heldere nacht met duizenden sterren aan de hemel. De volgende dag besloot Anneloes een heerlijk verkoelende duik te nemen in de rivier terwijl Willeke zich ontpopte tot een boekenwurm...

Bij onze bezoek aan het Yosemite NP, hebben we van de hoogste waterval (739 m) van Noord-Amerika mogen genieten. Helaas droogt het jaarlijks langzaamaan op, door de extreme droogte in heel Californie. In de afgelopen winter lag er helemaal geen sneeuw meer in de bergtoppen van Sierra Nevada. Zie voor meer informatie hierover: http://www.nrc.nl/nieuws/2015/04/03/waarom-californie-door-de-ergste-droogte-in-1-200-jaar-wordt-getroffen/ En zijn er vaker bosbranden. Vorig jaar juni waren er 6 grote bosbranden in het Yosemite NP. We zagen overal om ons heen uitgebrande bosgebieden. De 900 meter hoge granieten bergwand El Capitan was niet minder indrukwekkend. Op die wand hebben we ook berg klimmers gespot. Door de vallende zonlicht op de Half Dome (een granieten bergkoepel) verspreidt het gouden licht. Een zeer verbluffend fenomeen.

Na een paar dagen reden we door naar het Sequioa National Park. Bij de campground Hume Lake, hadden wij ons schaduwrijk plekje in het bergachtige naald-bomen bos nabij het meer Hume. Ons 'buurvrouw' had in het Yosemite gewerkt en ze vertelde ons dat ze vaak genoeg had meegemaakt dat de zwarte beren met zijn klauwen de deuren van camper busjes opentrokken op zoek naar het voedsel. We hebben dus toch maar onze voedingswaren en toilet spullen in een zogenaamde anti-beer box opgeruimd, ondanks het voorlichtingsfolder van het park waarin stond dat het prima in auto's/busjes bewaard kon worden mits dat goed verpakt en uit het zicht was opgeborgen.

De sequioa bomen zijn de reuzen of beter nog mammoet bomen onder alle boom soorten op de wereld. Met een diameter van 7,7 meter en een geschat stamvolume van 1.487 m3 is de wereldberoemde 84 meter lange General Sherman Tree, qua volume, de grootste boom ter Wereld. Om helemaal om de stam heen te lopen, loop je 31 meter! Vermoedelijk is het nu 2200 jaar oud. De takken zijn net zo dik of zelfs dikker als de gemiddelde boomstam in Nederland.

De wereld langste Sequioa boom is ongeveer 95 meter lang, en de oudste boom is ongeveer 3200 jaar oud. We zijn ook door een omgevallen Sequioa boomstam gelopen. En dan te bedenken dat het zaadje van deze boom piepklein is! Kleiner dan een gemiddeld zaadje. Het was echt een belevenis om over deze bomen te leren.

Toen wij in een nabij gelegen restaurant gingen lunchen, stonden de wilde herten rustig te grazen op een paar meter afstand. Na de lunch besloten we richting Las Vegas te gaan rijden. Onderweg hadden we het geluk de zwarte beer te zien in het bergdal. Fabulous!!